Blogger Widgets

miercuri, 27 ianuarie 2016

Romanul unei adolescente mioape...



Nu purtam ochelari în adolescenţă. Nu aveam nevoie. Dar tind să cred că am fost o mioapă patentată dacă e să compar adolescenţa mea cu cea a adolescenţilor de azi. Poate că ar trebui să încep cu un citat din cartea mea favorită din toate timpurile – De veghe în lanul de secară – “Mothers are all slightly insane”, dar aş fi nedreaptă, probabil. Poate că nu ar trebui să învinovăţesc pe nimeni sau poate că ar trebui să mă gândesc că şi eu, şi tu, şi noi avem o vină.

Stăteam ieri la o coadă iar în faţa mea erau două fete, de vreo 14-15 ani, drăguţele, machiate, aşa…nişte silfide adolescentine, cu aparat dentar, coşuri, ruj şi gheruţe false. Roz. Gheruţele. Aparatul dentar (doar una dintre ele purta) era şi acesta roz. A fost una dintre cele mai interesante experienţe din viaţa mea. Neplăcut de interesante. Recunosc că nu e frumos să tragi cu urechea, dar era imposbil să nu aud despre ce vorbeau. In primul rând vorbeau tare, să fie auzite. Dar ce m-a făcut să roşesc, virginal de-a dreptul, a fost limbajul celor două dinţoase. Nu mai roşesc de  mult la nimic, dar ieri…a fost o zi absolut revelatoare şi a contribuit la “îmbogăţirea” involuntară a bagajului meu de vulgaritate şi prost gust. Oh, cuvintele acelea care ieşeau din gurile unor copii la urma urmei, le transformau în nişte hăuri negre, urâte, oribile, greţoase, vulgare şi neruşinate. Fetele acelea erau respingătoare. Oare asta înseamnă să fii un adolescent cool azi? Să înjuri mai abitir decât birjarii şi să vorbeşti pe şleau despre sex, agăţat, băute, trase şi fumate?

Dragă adolescentule, vreau să îmi explici de ce eşti atât de furios, oh, atât de furios, frustrat, bătăuş, aprig, agresiv, vulgar, urât, urâţit, îmbătrânit înainte de vreme, nerăbdător, rău, piţiponcărit, prost crescut, poleit într-o normalitate falsă. Vreau să îmi explici de ce o simplă atingere duce la o bătaie cruntă, de ce eşti atât de disperat să fii cool în accepţiunea cea mai banală a cuvântului, de ce îţi doreşti atât de mult să fii popular, iubit şi invidiat de restul gloatei, de ce este atât de important pentru tine să ieşi din anonimat. Ce înseamnă să ai prieteni? Să fii înconjurat de vreo 20 de amărâţi cărora le este frică de tine, de pumnii tăi sau de gura ta mare? Ce înseamnă să fii adolescent azi? Să fii obraznic, prost crescut, tupeist, gălăgios, neatent, superficial? Dacă l-ai citi pe Sallinger, cel care a scris carte menţionată mai sus, ai descoperi că personajul principal, Holden Caulfied este un adolescent, ca şi tine, rebel şi neînţeles, dar el este delicios. Tu eşti atât de furios. De unde atâta furie? De unde atât de multă supărare, nemulţumire, durere la vârsta ta?  Nu te înţeleg! Unde ai văzut atât de multă violenţă, atât de multă agresivitate şi vulgaritate? Nu înţeleg de ce este o ruşine să îţi placă să înveţi. Nu înţeleg de ce nu eşti cool dacă vorbeşti decent. Nu frumos. Poate e un efort prea mare să spui “te rog”, “mulţumesc” sau să saluţi. Decent doar. Stii, Holden Caulfield folosea destul de des “fuck”, dar tu foloseşti toată gama pestriţă cu pu, pi şi f, prea mult şi fără sens. De ce eşti cool doar când vomiţi pe stradă, în faţa vreunui birt galben, umbros sau sclipitor? De ce crezi că eşti atrăgătoare când arăţi la 14 ani ca o “babă” de 30 (pentru că tu le numeşti babe pe cele peste 25 de ani)? Nu e de-ajuns că vârsta loveşte puternic (coşurile, mustaţa aia oribilă, vocile în schimbare, părul care creşte anapoda), mai contribui şi tu la urâţirea speciei? Nu pot să pricep. Si e trist, în cele din urmă. Pentru că sunteţi de fapt nişte suflete îmbătrânite, nişte tineri plictisiţi şi plictisitori, trişti voi înşivă. Iar mie mi se pare cutremurător să fii atât de trist la o vârstă atât de fragedă. Si ceea ce este şi mai trist e faptul că mă gândesc că dacă aş avea copii ca aceştia, aş fi o mamă nebună de-a dreptul şi nu doar “slightly”.

M.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu