Blogger Widgets

vineri, 7 august 2015

Facebook, acest rău necesar…



Nu am folosit Facebook timp de o săptămână şi o zi. O săptămână pare o picătură dintr-un pahar cu apă, dar pentru mine e mult. Cum ar zice Gwyneth Paltrow şi Chris Martin şi lumea a râs, a fost un fel de “conscious uncoupling”.  Goopppppppppppp.  Aş putea să folosesc cu succes perechea “coupling/uncoupling” pentru că Facebook devenise acest partener obsedant, obsedat, răutăcios, adictiv, pervers, părtinitor, necredincios şi aducător de tristeţe şi venin. Ca o pereche pe moarte. Aşa că am decis să răresc întâlnirile mele cu el şi să îl consider doar “a friend with (certain) benefits”. Un fel de răspuns pentru cei care au devenit “prea” curioşi în legătură cu decizia mea.
In această săptămână am aflat multe despre mine. Poate că se aplică şi în cazul altora, dar voi vorbi despre mine. Poate că e un moment stânjenitor de sincer, dar trebuie să admit că nu am fost foarte încântată de descoperirile mele.
Devenisem o facebookeristă. Dependentă. Am realizat că primul lucru pe care îl făceam dimineaţa era să verific Facebook-ul. Cu religiozitate. In pat, în baie, în parc cu câinele, la micul dejun, indiferent de loc, Facebook era un “bună dimineaţa”! Iar acest periplu continua pe parcursul întregii zile. Nu mai vorbeam la telefon, ci trimiteam mesaje pe Facebook. Urmăream wall-ul. Si tot aşa. Si m-am îngrozit. M-am întrebat cât de tare mă interesează postările tuturor.  S-ar putea să îmi supăr “prietenii” de pe Facebook acum, dar am descoperit, nu fără uimire, că mă interesează un număr infim de postări ale prietenilor mei. Ce aflam în fiecare zi? Cine a născut, cine a murit, cine a fost la manichiură, cine şi-a vopsit sau tuns pleata, cine a mai făcut bot/botic, cine s-a măritat/însurat, cine a rămas singur/singură, cine a copiat un citat de înţelept, ce a mai postat Otravă, ce costume de baie se poartă anul acesta, Arsenie Boca pe wallurile tuturor “pristinilor” (într-un acces comercial de prost gust), ce a mai făcut Bolojan, ce s-a mai spart, ce s-a mai dărâmat, cine se simţea perfect/mizerabil/trist/fantastic/obosit etc. Mda…ei bine, mai aflam tot felul de lucruri prezentate părtinitor şi deloc obiectiv de către persoane care în viaţa reală acţionează tocmai pe dos decât ceea împărtăşesc de obicei pe FB.
Apoi este vorba despre este acel amărât de butonel pe nume “like”. Mi-am dat seama că nu mai ştiam când să “like” ceva sau nu. Pentru că acel simplu “like” poate stârni atât de multă suferinţă şi dezamăgire. Să fiu supărată că cineva a dat like altcuiva pe care eu îl detest? Să fiu jignită că cineva postează poze cretinoide? Să fiu amărâtă că un insensibil refuză să dea like? Să fiu extaziată că cineva dă like-uri cu duiumul? Am prieteni care au divorţat, acum s-au recăsătorit. Cu alţii. Si arată chiar bine în noile ipostaze. Să dau like sau nu? Ii jignesc cumva? Se supără celălalt? Ii trădez? Să dau like doar pentru că trebuie? Să dau like doar pentru că acum intră în “fişa postului”? Pentru că Facebook poate deveni acest 24/7 job care te ţine conectat şi interesat de această viaţă virtuală falsă, lipsită de emoţii şi ceva palpabil. Totul e acolo, în aer, suspendat şi ireal.
Si vine şi telefonul. Fără el sunt moartă. Ce cuvinte! Aşa credeam. Fals fals fals. In ultima săptămână l-am folosit doar pentru a vorbi. Atât. Si bateria a ţinut mult. Ce descoperire! Mă credeam pierdută şi ruptă de lume dacă nu aveam WI-FI, dacă nu luam telefonul peste tot, inclusiv în baie sau când plimbam câinele. Doar să verific constant ce se mai întâmpla pe FB. Si Doamne fereşte să nu am WI-FI la vreun hotel. Sigur hotelul era imediat de cea mai proastă calitate iar Italia sau o altă ţară unde WI-FI nu e pe toate gardurile e o adunătură de cărpănoşi.
De ce m-a scutit această săptămână de FB rehab?
De postări despre simţăminte şi rânjete “perfecte” în timp ce eu mă simţeam ca naiba. Dar a fost un prilej să îmi dau seama că igiena orală nu e prietena tuturor şi am fost tentată să le dau numărul de telefon al unui medic stomatolog, să îi împrietenească.  Igiena cu rânjetul. Stiu, răutăcios şi imperfect, dar eu nu mă simt perfect. Botoase şi bosumflate, în diverse culori, rujate, sprâncenate, tatuaje horror, funduri şi celulită, ştranduri şi piele, copii în pielea goală, poze lângă sobe, uşi, în baie sau în WC-ul (nu pot să o numesc încăperea în care îţi pudrezi nasul că nu e) vreunui mall sau club, macrameuri, Răpirea din Serai pe fundal, sâni şi burţi, bărbi şi mustăţi, piţipoance şi cocalari, penibili şi penibile, “actori” proşti şi “actori” buni. Folosirea extenuantă a degetului, scrolling mereu şi mereu. Capul veşnic aplecat asupra ecranului telefonului. Căutarea unei noi poze “cool”, mai “cool”, cea mai “cool”. Tristeţe, dezamăgire, furie, oh, atât de multă furie şi frustrare.
Acum pot să spun că a fost o săptămână aproape perfectă. Greu la început, dar am redescoperit lucruri pe care le făceam înainte ca Facebook să îmi răpească acest timp preţios, nu doar pentru mine dar şi pentru mine şi prietenii mei. Reali. Si e vorba de mult timp. Prea mult. Bineînţeles că am refuzat să mă recunosc în această ipostază. Cine? Eu? Nu se poate. Ei uite, se poate! Mi-am dat seama că stăteam cu telefonul pe masă, că eram puţin atentă la conversaţie şi mult mai atentă la beep-ul telefonului, că nu aveam respect faţă de propria persoană, încercând să arăt la fel sau mai bine, în poze, decât altcineva, că eram vanitoasă, că eram invidioasă, că eram DEPENDENTĂ de această platformă prietenă cu photoshopul, că urmăream anumite persoane şi postări care nu îmi făceau bine, persoane inferioare mie din multe puncte de vedere dar pe care le ridicasem la rang de “importanţi”, că aveam această impresie falsă că vaaai ce iubită sunt datorită unor sute de like-uri, de multe ori, incerte, că devenisem superficială citind doar frânturi de articole, că îmi petreceam timpul pe Facebook. Mda…îmi petreceam timpul pe Facebook. Si mi-am zis că ar trebui să “face” această problemă. Si asta am şi făcut. Mi-am “booked” o săptămână de Facebook free în spaţiul meu propriu şi personal. Fără all inclusive.
Totuşi, de ce scriu pe Facebook? Poate că sunt ipocrită, dar trebuie să accept faptul că Facebook este acest instrument puternic, aproape imbatabil, de comunicare şi promovare. Si eu trebuie să comunic. E vorba de această nevoie majoră a mea. Dar eu sunt un OM, cred cu tărie în această calitate a mea (numiţi-o lipsă de modestie, cum vreţi) şi niciodată nu mă voi lăsa învinsă de acest roboţel al cărui nume începe cu proverbiala literă “F”, care te acaparează cu zâmbetele lui ademenitoare şi refuzul de a avea un buton “dislike”. Political correctness se spune. Dar măcar are “block”. Si e bine. Si Pământul încă se învârte în jurul Soarelui, şi niciun tsunami nu a avut loc în viaţa mea dacă nu am folosit Facebook . Si am de gând să urmez aceste cure de detoxifiere (că oricum sunt la modă), dar vor fi curele mele de defeisbukăreală. Si mai am de gând să stau cu capul ridicat. Si să nu îl plec niciodată, pentru nimeni şi nimic.
M.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu